A címke jellemzői
Bár úgy tűnhet, hogy az öntapadós etikett címke a modern kor terméke, de valójában már az 1800-as évektől használják termékek jelölésére – persze nem a most ismert verzióban. Azonban az öntapadós címkék funkciója a napjainkban sem változott – továbbra is elsősorban információhordozó és tájékoztató szerepe van.
A világunk folyamatos és dinamikus átalakulásokon megy keresztül, ez pedig nem marad hatás nélkül a címke gyártó iparra, amely jelenleg az egyik leggyorsabban fejlődő és növekvő gazdasági szektor. A mai etikett címkék már nem csak „szokásos” információhordozók vagy a termék azonosítását lehetővé tevő eszközök. A technológiai változások miatt a címkék tulajdonságai és alkalmazásai jelentősen kibővültek.
A címkék konkrét tartalom közvetítői, nélkülözhetetlen elemek a termékek, eszközök, gépek, helyek jelölésében. A címkéket közvetlenül a termék felületére, vagy csomagolására lehet elhelyezni vonalkódok, QR-kódok, RFID-kódok formájában.
Az öntapadós címkék funkciói
A címkék számos funkciót látnak el, melyből az egyik az információs és azonosító funkció. A terméken elhelyezett címke segítségével a fogyasztók nem csak megismerhetik, milyen termékkel van dolguk. A matricákon további információkat is találnak a termék rendeltetéséről, tulajdonságairól és felhasználásáról. A termékek jelölése lehetővé teszi a gyártó azonosítását és sok értékes információ megszerzését. Az adott iparág függvényében, amelynek a címke készült, megismerhetjük a gyártási dátumot, a tartósságot, a szavatossági időt, eredetet vagy összetételt. A címke megerősíti a termék minőségét és hitelességét is.
A címke mint azonosító eszköz
Az azonosító funkció nem csak a fogyasztókra vonatkozik a boltokban. Pontosan a etikett címkék teszik lehetővé az áruk gyors ellenőrzését, ezáltal lehetővé téve a logisztikai műveletek végrehajtását. Emellett lehetővé teszik az áruk forgalmának hatékony monitorozását a kereskedelemben. Az eredetiséget igazoló címkék biztonsági garanciát is jelentenek és védelmet nyújtanak.
A címke, mint marketing eszköz
Az öntapadós etikett címke sikeresen betöltheti a marketingeszköz szerepét is a vállalkozásodban. Gyakran ez dönti el, hogy a fogyasztók végül megvásárolják-e az adott terméket. A figyelemfelkeltő, vonzó designnal rendelkező öntapadó címkék révén a gyártók képesek biztosítani termékük számára a manapság oly értékes eredetiséget. Gyakran a címke még a termékcsomagolást is helyettesíti, ebben az esetben azonban szükséges, hogy minden jogilag (pl. eredet) vagy technológiailag (pl. mágnessáv) kötelező információt tartalmazzon.
Manapság az öntpadó címkék egyre több innovatív funkciót töltenek be. Tökéletes példa erre az RFID címkék, amelyek számos folyamatot automatizálnak és növelik a munka hatékonyságát. Ezáltal hozzájárulnak az esetleges emberi hibák csökkentéséhez, valamint idő- és költségmegtakarításhoz.